Українці в Польщі – легальне перебування 2025 рік.
Українці в Польщі – легальне перебування та пільги до вересня 2025 року. Продовження дії акта про допомогу
Міністр внутрішніх справ та адміністрації підготував проект змін до Закону про внесення змін до Закону про допомогу громадянам України у зв'язку зі збройним конфліктом на території цієї країни та деяких інших законів. Ця поправка передбачає продовження дії закону про допомогу українцям, які проживають у Польщі, до 30 вересня 2025 року.
Українці в Польщі – сучасний правовий статус
2 березня 2022 року Сейм ухвалив Закон про допомогу громадянам України у зв’язку зі збройним конфліктом на території цієї країни ( Журнал законів за 2022 рік, п. 583 ; консолідований текст: Журнал законів за 2024 р., п. 167 , з поправками), надалі також іменований «актом про допомогу» або «актом». Більшість положень цього Закону набули чинності в той же день (12 березня 2022 року) і діють донині, однак змінено понад 20 поправками .
Цей закон містить конкретні положення, які дозволяють законне перебування в Польщі, а також ряд пільг для громадян України, які були змушені залишити свою країну внаслідок бойових дій.
Наразі термін, протягом якого перебування громадян України (з використанням тимчасового захисту в Польщі через установи Закону про допомогу) на території Республіки Польща вважається законним, мав закінчуватися 30 червня 2024 року
Зміни до закону про допомогу українцям – причини
За словами міністра внутрішніх справ та адміністрації та уряду, поточне застосування закону про допомогу принесло досвід, який вказує на необхідність внесення ще однієї зміни, яка полягає в уточненні деяких його положень, зміні деяких прийнятих рішень та доповненні його новими нормативними актами.
Крім того, імплементаційним рішенням Ради (ЄС) 2023/2409 від 19 жовтня 2023 року про продовження тимчасового захисту, запровадженого імплементаційним рішенням (ЄС) 2022/382, тимчасовий захист, наданий переміщеним особам з України, було продовжено до 4 березня 2025 року. , що вимагає внесення відповідних змін до акта з урахуванням тривалості навчального року.
З цих причин обговорювана запропонована поправка до Закону про допомогу продовжує період тимчасового захисту в Республіці Польща до 30 вересня 2025 року.
За даними Міністерства внутрішніх справ та адміністрації, підставою для продовження Закону до 30 вересня 2025 року є забезпечити ефективний процес проходження громадян України, які наразі користуються тимчасовим захистом для тимчасового перебування. Йдеться також про врахування тривалості навчального року в Польщі, адже багато дітей громадян України ходять до польських шкіл.
Найважливішою зміною, яка випливає із запропонованої поправки, є продовження дії закону про допомогу до 30 вересня 2025 року. До цієї дати законне перебування на території Республіки Польща громадян України, які прибули до Польщі у зв’язку з військовими діями на території України буде поширено. Також до 30.09.2025 р.
Люди матимуть розширений доступ до медичних послуг, сімейних та соціальних виплат, допомог, які виплачує ZUS, а також можливість проживання в колективних закладах розміщення.
а) періоду, протягом якого влада gminy може уповноважити працівників публічної адміністрації або організаційних підрозділів даної gminy, зареєстрованих їхніми роботодавцями як волонтерів, для виконання діяльності, що виникає від ст. 4 Закону та ст. 10 розділ 1 п. 10 Закону від 24 вересня 2010 р. «Про реєстрацію населення» (Закон. вісник за 2022 р., ст. 1191 із змінами),
б) строк, протягом якого тимчасове користування закінченим будівництвом об'єктом для колективного проживання громадян України, зазначених у ст. 1 розділ 1 Закону (поправка до частини 1 статті 12a Закону про допомогу),
в) термін дії національної візи громадянина України та посвідки на тимчасове проживання, наданої громадянину України, кінцевий термін виїзду громадянина України з території Республіки Польща та кінцевий термін добровільного повернення громадянина України, термін дії карт побуту, польських документів, що посвідчують особу іноземця, та документів «дозвіл на толерантне перебування», виданих громадянам України, період, протягом якого громадянин України може перебувати на території Республіки Польща на підставі: шенгенська віза, видана польською владою, віза видана іншої країни Шенгену, документ, про який йдеться у ст. 1 розділ 2 лист a Регламенту Ради (ЄС) № 1030/2002 від 13 червня 2002 року про встановлення єдиного формату дозволів на проживання для громадян третіх країн (ОВ ЄС L 157 від 15.06.2002, с. 1, зі змінами – ОВ. Urz UE польське спеціальне видання, розділ 6, зі змінами), виданий компетентним органом іншої країни Шенгенської угоди, або інший дозвіл на проживання, виданий органом цієї країни, що дозволяє подорожувати територією інших країн у цій зоні та в умовах безвізового режиму, вважається законним, період про незастосування ст. 142 розділ 1 п. 3 Закону від 12 грудня 2013 р. про іноземців (Закон. вісник 2023 р., п. 519 зі змінами) у провадженні щодо надання дозволу на тимчасове проживання з метою ведення підприємницької діяльності (зміни до ст. 42 Допомоги діяти),
г) строк, протягом якого громадянину України надається посвідка на тимчасове проживання строком на 1 рік , починаючи з дати винесення рішення, якщо він не відповідає вимогам для надання посвідки на тимчасове проживання через заявлена мета перебування або обставини, які є підставою для звернення за цим дозволом, не виправдовують його перебування на території Республіки Польща на період довший ніж 3 місяці, або громадянин України має обставини, що виправдовують відмову надати йому посвідку на тимчасове проживання, крім зазначених у ст. 100 абзац 1 пункти 2-5 або ст. 165 розділ 1 Закону від 12 грудня 2013 р. про іноземців (про внесення змін до статті 42a(1) Закону про допомогу),
д) строк, протягом якого не може бути порушено провадження у випадках, зазначених у ст. 302 розділ 1, пункти 1-8 та 10-16 Закону від 12 грудня 2013 року про іноземців, провадження у справі про повернення іноземця проти громадянина України, а розпочате провадження у цій справі має бути закрито, якщо це виправдано важливим інтересом громадянина України. цього громадянина (зміни до ст. 42b Закону про допомогу),
е) строк, протягом якого громадянину України , який здобув кваліфікацію лікаря чи стоматолога за межами території держав-членів Європейського Союзу, може бути надана згода на заняття професією лікаря чи згода на заняття професією лікаря-стоматолога та отримати умовне право займатися цими професіями (зміни до статті 61 Закону про допомогу),
g) період, протягом якого міністр, відповідальний за охорону здоров'я, може присвоїти номер, що відповідає номеру права на практику за проханням лікаря або стоматолога, який отримав сертифікат, згаданий у ст. 9 розділ 7 Закону від 5 грудня 1996 р. «Про професії лікаря і стоматолога» (Вісник Законів за 2023 р., поз. 1516 із змінами) та повідомила про намір надавати медичні послуги громадянам України (зміни до ст. 63 Пом. діяти),
з) строк, протягом якого громадянину України , який здобув кваліфікацію медичної сестри чи акушерки за межами території держав-членів Європейського Союзу, може бути надана згода на заняття професією медичної сестри чи акушерки та надано умовне право на заняття цими професіями. (зміни до статті 64 Закону про допомогу),
і) період, протягом якого спливають строки для вирішення питань щодо надання іноземцю: дозволу на тимчасове проживання, дозволу на постійне проживання, дозволу на проживання довготермінового резидента Європейського Союзу; зміни: посвідки на тимчасове проживання та роботу, посвідки на тимчасове проживання з метою виконання роботи за професією, що вимагає високої кваліфікації; анулювання іноземця: дозволу на тимчасове проживання, дозволу на постійне проживання, дозволу на перебування довготермінового резидента Європейського Союзу - у провадженні, яке веде воєвода, провадження, яке веде воєвода, не розпочинається, а розпочате провадження зупиняється на цей період (зміна статті 100d Закону про допомогу).